Ontdek je eigen online marketing pad
Eén kant-en-klare strategie past jou niet. Niet alleen door alle algoritmes die op de verschillende online marketingkanalen draaien, maar ook door jouw eigen ‘algoritme’. Hoe jouw energie werkt, is niet zoals een ander hun energie inzet. Hoe jij je diensten aanbiedt, verschilt van de manier waarop een ander dat doet. En hoe jij reageert (of hoe vaak), kan weer anders zijn dan die andere coach. Waar ik heen wil? Je moet op onderzoek uitgaan, experimenteren om te ontdekken welk marketingpad écht bij jou past. Een ontdekkingsreis in jezelf én in je online marketing.
Online marketing by design
Toen ik een aantal maanden geleden met mijn eigen onderneming begon, probeerde ik allerlei beproefde online marketingstrategieën. Ik bouwde een website zoals ik altijd deed voor de bedrijven waar ik werkte, compleet met ‘Over mij’ en een vast aanbod met 1-op-1 trajecten.
Werkte niet.
Ik schreef blogs – of eigenlijk, ik liet ChatGPT SEO-blogs schrijven – en richtte mijn social mediaberichten SEO-technisch in.
Werkte deels (korte termijn niet – lange termijn wel ;-))
Ik keek naar succesvolle accounts van andere coaches en social media managers. Wat deden zij, en wat kon ik daarvan aanpassen, zodat het meer bij mij zou passen? Van elke dag posten naar twee keer per week, van korte reels naar een mix van lange reels en carrousels.
Werkte misschien een beetje, maar kostte mij energie en bracht me geen plezier.
Langzaam ontdekte ik dat het niet zozeer de strategie was die voor mij werkte, maar eerder het besef dat ik iets anders nodig had – een aanpak die klopte met mijn eigen energie en werkstijl. Door Human Design ontdekte ik wie ik was als ondernemer: ik ben een Projector met milt-autoriteit en een 2-4 profiel. Als je nog nooit over Human Design hebt gehoord, klinkt dit waarschijnlijk als abracadabra, maar ik zou je aanraden om het eens op te zoeken! Wat ik ontdekte, veranderde niet alleen mijn zelfbeeld maar ook mijn werk.
Marketing als Projector: diepgang boven kwantiteit
In alle eerlijkheid voelde ik me vaak gezien door Human Design. Het gaf me het gevoel dat iemand mij begreep en dat ik thuiskwam in mijn eigen natuur. Ik ben een Projector – iemand die geen energie krijgt van standaard sales en routineuze acties zoals dagelijks posten, maar die juist diepgang zoekt en het liefst anderen helpt hun potentieel te benutten. Projectors wachten vaak op de juiste uitnodiging om hun expertise te delen en moeten oppassen om niet overwerkt te raken in een poging de wereld bij te benen.
Er waren natuurlijk momenten van frustratie: waarom ben ik niet zoals die anderen die heerlijk rocken in een snelle, routinematige omgeving? Maar toen ik begreep hoe ik als Projector het beste werk, werd mijn aanpak helder: minder frequent posten, en in plaats daarvan meer focussen op inhoud die echt waarde toevoegt. Het gaf me ruimte om een authentieke stem te vinden, niet slechts een die past bij de verwachtingen van het Instagram-algoritme.
Marketing als Projector: diepgang boven kwantiteit
Deze reis inspireerde me om ook andere Human Design-typen te bekijken in hun marketing. Ieder type heeft unieke sterke punten die ingezet kunnen worden in online marketing:
-
Generators zijn de aanjagers die energie vinden in regelmatige, consistente acties. Voor hen werkt een structuur zoals een vast contentritme of wekelijkse posts goed, zolang ze maar plezier vinden in wat ze doen. Ze kunnen het beste aan de slag gaan met wat hun enthousiasme wekt.
-
Manifestors zijn degenen die initiatieven nemen. Zij kunnen nieuwe ideeën lanceren, zelfvertrouwen uitstralen en anderen inspireren met hun visie. Het voor Manifestors belangrijk om hun strategieën af te stemmen op hun energie, met ruimte voor spontane impulsen en nieuwe projecten.
-
Reflectors hebben een unieke gave om trends en veranderingen te signaleren. Ze reflecteren de energie van hun omgeving en kunnen daardoor inspelen op wat hun publiek nodig heeft. Het helpt hen om een divers en flexibel contentplan te maken dat hen toestaat hun intuïtie en inspiratie te volgen.
In mijn geval als Projector werkt het het beste om niet met de massa mee te bewegen, maar een unieke en eigenzinnige aanpak te kiezen. Ik besloot minder vaak te posten, met diepgaande inhoud die mijn ideale klant echt raakt. Het gaf me niet alleen energie, maar ook voldoening.
Mijn online marketing 'spotlight'
De reden dat ik vandaag deze blog schrijf, is dat ik onlangs tijdens een Human Design-event werd aangemoedigd na te denken over mijn toekomstige zelf en mijn droomleven. Via een visualisatieoefening werd een zaal vol mensen teruggebracht naar hun kindertijd, en ineens kon ik dat kleine blondje meisje zo weer voor me zien. Waar ze mee speelde en wat ze het allerleukst vond. De vraag die volgde, raakte me echter diep:
Wat droomde dat kleine meisje eigenlijk?
Ik kwam tot het besef dat ik geen vastomlijnde droom voor mezelf kon bedenken – een klassiek Projector-ding. Projectors focussen vaak op anderen en vergeten zichzelf. Maar door terug te kijken, ontdekte ik mijn droom als de vrouw die ik nu ben: anderen helpen om op hun eigen manier succes te vinden.
Dat is mijn weg in marketing. Als Projector werk ik niet om zelf te stralen, maar om het licht op anderen te richten, om ondernemers te helpen hun eigen kracht te vinden. En nu ik mijn eigen Human Design-profiel omarm, weet ik dat ik de juiste mensen aantrek en de juiste stappen neem, zonder het gevoel te hebben dat ik moet concurreren of me moet meten aan een standaard die voor mij niet werkt.
Vind jouw eigen marketingstrategie met Human Design
Je eigen online marketingstrategie ontdekken, gaat om meer dan alleen een checklist volgen. Het is een ontdekkingstocht naar wat jouw energie voedt, wat jouw klanten helpt, en wat jou plezier brengt. Dus ik nodig je uit om ook jouw Human Design-profiel te verkennen en te zien hoe je die inzichten kunt integreren in jouw marketing. Heb je hulp nodig bij die zoektocht? Ik sta voor je klaar om samen jouw pad te verkennen en een strategie te vinden die niet alleen werkt, maar ook bij je past.
Kleine toevoeging; dit zeggen mijn kanalen over mij
Kanaal 48-16 (Talent en diepgang): Dit is een kanaal dat diepe kennis en talent symboliseert. Het verbindt het mijn milt centrum met mijn keel. Dit kanaal geeft mij een aangeboren talent voor leren én het vermogen om deze kennis over te dragen aan anderen.
Kanaal 11-56 (Het verhaal van het zelf): Dit kanaal verbindt het Ajna met de keel en is verantwoordelijk voor het vertellen van verhalen. Het is voor mij als een gave om informatie op een boeiende manier te delen en anderen te inspireren met mijn inzichten. Het helpt me ook om een sterkere verbinding te creëren met mijn publiek.
Wat mijn klanten zeggen
“Doordat ze zich goed kan inleven en meeschakelen met wat er op dat moment nodig is krijg je op maat gemaakte adviezen”
– Sascha
“Karen’s begeleiding heeft me echt geholpen om mijn doelen te bereiken en mijn Instagram-strategie naar een hoger niveau te tillen.”
– Cheryl
“Ik heb hier heel veel aan gehad, op verschillende vlakken. Zowel qua social media, maar zeker ook qua uitstraling website.”
– Janne-Marij
Meld je aan voor een Sparsessie
Wil je je online marketing naar een hoger niveau tillen? Meld je dan aan voor een sparsessie via deze link en ontdek hoe ik je kan helpen.